Integracja sensoryczna (SI) jest procesem ułatwiającym odbiór informacji, które docierają do naszego mózgu z różych zmysłów (słuchu, wzroku, węchu, równowagi, dotyku) oraz umożliwia rozpoznanie, interpretację, integracje i segregację, dzięki czemu nasz oragnizm potrafi skoordynować ruchy, nauczyć się nowych rzeczy, skoncentrować się itp.
Nie lubi: obcinania włosów, paznokci, mycia i czesania włosów, przytulania i głaskania, głośnych dźwieków, metek w ubraniach, chodzić boso, zapinać guzików, sznurować butów, huśtawek i karuzeli
Ma trudności z: samodzielnym piciem, żuciem, połykaniem, z zaśnięciem, z koncentracją, siedzeniem, staniem w jednym miejscu, z pisaniem, wycinaniem, rysowaniem, z zrozumieniem poleceń
Jest: niespokojne, płaczliwe, niezgrabne, rozdrażnione, nadpobudliwe lub zbyt spokojne, impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie
Ma: chorobę lokomocyjna, nadwrażliwość na dźwiek, zapachy, światło oraz jaskrawe kolory, słabą lub nadmierna reakcję na ból
Ma problem z: utrzymaniem równowagi, z orientacją w przestrzeni
Lubi: jeden rodzaj jedzenia, dobrze znane miejsca, zabawy indywidualne, chodzić na palcach, szorstkie lub miękkie ubrania, ekstremealne przeżycia
Odbywa się podczas 2-3 spotkań, sklada się z 5 części:
1. wywiad z rodzicami - pytania dotyczą przebiegu ciaży, porodu, rozwoju dziecka w okresie niemowlęcym, przebyte choroby, urazów, probemów dziecka
2. Kwestionariusze – rodzice są proszeni o wypełnienie szczegółowych kwestionariuszy, które pozwalają uzupełnić wyniki diagnozy.
3. Próby kliniczne – dziecko wykonuje kilku prób, które maja za zadanie stwierdzić, czy u dziecka występują przetrwałe odruchy, jak wygląda jego napięcie mięśniowe, równowaga, praca oczu, koordynacja.
4.Testy – dziecko wykonuje testy, które okreslają jego koordynację i czucie ciała.
5. Podsumowanie diagnozy z rodzicami. Omówienie ewentualnych zaburzeń oraz ustalenie indywidualnego programu terapii. Rodzice otrzymują diagnozę na piśmie. Zawiera ona: dane z wywiadu, dane z kwestionariuszy, wyniki prób klinicznych, wyniki testów, wnioski oraz program terapii.
Terapię wykonujemy również dzieciom, które mają wykonaną diagnozę w innym gabinecie (diagnoza wydana 6 miesiecy przed rozpoczętą terapią)
Masaż leczniczy - stosowany w celu rozluźnienia napiętych mięśni, polega na mechanicznym drażnieniu tkanek, wywierajac bezpośredni i pośredni wpływ na organizm, składa sie z wielu ruchów i chwytów, których celem jest leczenie ale także zapobieganie wystepowaniu chorobom
Masaż shantala - technika masażu dla niemowląt i dzieci
Masaż relaksacyjny - masaż, którego głównym celem jest poprawa stanu psychosomatycznego pacjenta poprzez odprężenie ciała i umysłu oraz zniwelowanie skutków stresu i zmęczenia w organizmie
Technika polegająca na stopniowym rozciąganiu tkanek miękkich według wskazówek opartych na reakcji ciała pacjenta. Uwolnienie napięć i ograniczeń umożliwia maksymalne lub optymalne wydłużenie włókien mięśniowych oraz zmniejsza stałe napięcie ścięgien.
Inne terapie dla najmłodszych, dostosowywane indywidualnie